RIKA kacheldesign: Kort interview met Gerald Kiska
Ter gelegenheid van het 70-jarig jubileum van de firma bezochten wij onze jarenlange partner Gerald Kiska, directeur van het internationaal gerenommeerde designbureau KISKA, in Salzburg en spraken met hem over de samenwerking met RIKA en de bijzonderheden van het kacheldesign.
RIKA: Hoe ziet het proces van het kacheldesign eruit?
Gerald Kiska: Het proces van het kacheldesign is eigenlijk, ten minste in de beginfase, nog steeds zoals het 20 jaar geleden was. Dat betekent dat wij proberen om met behulp van schetsen en ideeën een zo breed mogelijk spectrum weer te geven. Vervolgens gaan we in gesprek met de klant om de leidraden vast te leggen en proberen wij met behulp van 3D-CAD-instrumenten ook al op tijd techniek te implementeren om te zien of de proporties, materialen, haalbaarheid en techniek bij elkaar passen, om heel vroeg in het proces al een digitaal prototype te kunnen ontwikkelen, dat niet alleen door esthetische functies maar ook door bijvoorbeeld haalbaarheid en materiaal uitsluitsel mogelijk maakt.
RIKA: Kunt u het begin van de samenwerking met RIKA voor ons eens schetsen?
Gerald Kiska: De samenwerking met het merk RIKA begon in 1999, op een heel grappige en ongebruikelijke manier, namelijk via een gezamenlijke belastingadviseur, die ons tijdens een lunch in Salzburg aan elkaar heeft voorgesteld – met de woorden: “Ik geloof dat jullie eens kennis moeten maken”. Zo is de vonk zogezegd overgesprongen. En de eerste uitdaging was om te begrijpen wat de drijfveer van de heer Riener was, dat wil zeggen, in het begin was het spectrum dat ik heb laten zien veel groter dan normaal, om gewoon verschillende richtingen met hem te bespreken en te begrijpen wat hij zelf belangrijk vindt. Design heeft natuurlijk de taak om niet alleen de kwaliteiten van het product te tonen, maar ook om een bedrijf, een merk over langere tijd een gezicht te geven. Dit gezicht is in het geval van een familiebedrijf ook altijd verbonden met de eigenaar en in zoverre moet in de beginfase worden uitgezocht wat hem drijft en hoe hij over het onderwerp vormgeving denkt. De kachels 20 jaar geleden waren nog zeer eenvoudige producten, intussen zit er een heleboel techniek in en daar moet ook een vormgever mee overweg kunnen. De gebruiker moet het product nog altijd goed kunnen bedienen ondanks meer techniek, dat wil zeggen dat men wat meer aandacht moet schenken aan het gebruiksvriendelijke concept en tegelijkertijd zijn de wensen van de klant veranderd. We hebben dus op alle vlakken de lat een beetje hoger moeten leggen.
RIKA: Hoe ziet u de trend voor de individualisering van producten?
Gerald Kiska: Misschien een kleine anekdote over het onderwerp individualisering: ik heb stage gelopen bij Porsche Design en bij Porsche Design hadden ze een motto: elke kleur is goed, zolang hetmaar zwart is. En toen kwam een dealer naar ons toe en zei dat hij de Porsche Design-producten ook in het bruin wilde – het ging om lederproducten. Dus wij vroegen aan hem: denk je echt dat je dat kunt verkopen? En toen zei hij: het is er niet om te worden verkocht, het is er alleen om te laten zien, ik weet namelijk wel dat ze de zwarte versie nemen, maar ze hebben graag de keuze – tot zover dus het onderwerp individualisering.
RIKA: Hoe ziet de “kachel van de toekomst” eruit?
Gerald Kiska: De kachel van de toekomst zal zich aan de hand van dezelfde criteria voortbewegen als de RIKA-kachel van de afgelopen 20 jaar. Dat betekent dus duurzaam design en toch de woontrends volgend, en dus ook passend voor die tijd en vooral bij de zeer complexe technologie die RIKA kenmerkt, betere verwarmingswaarden, betere emissiewaarden, gecombineerd met zo veel mogelijk comfort. Met andere woorden: de uitdaging blijft hetzelfde en de smaken veranderen.
Watch now: Kort interview met Gerald Kiska