In gesprek met Karl Philipp Riener
Ter gelegenheid van het 70-jarig bestaan van het bedrijf gaf RIKA-directeur Karl Philipp Riener een interview.
RIKA: Meneer Riener, u bent opgegroeid in het familiebedrijf en bent sinds 2019 werkzaam bij de onderneming als algemeen directeur. Wat associeert u persoonlijk met het bedrijfsjubileum van dit jaar?
K.P. Riener: In de eerste plaats ben ik erg trots op ons bedrijf en alles wat we hebben gerealiseerd, en ik ben natuurlijk blij dat ik ons familiebedrijf nu in de derde generatie naar de toekomst mag leiden.
RIKA: De "toekomst" is precies het juiste trefwoord: waar gaat de reis naartoe, welke productinnovaties kunnen we tegemoet zien?
K.P. Riener: De reis zal heel spannend worden. Tegen de achtergrond van de klimaatcrisis worden hout als brandstof en duurzaam verwarmen vanuit een wereldwijd perspectief steeds belangrijker. Onze focus zal duidelijk liggen op de verdere ontwikkeling van biomassaverbranding - op het vlak van milieuvriendelijkheid en efficiëntie. Maar we zullen ons ook steeds meer richten op design, in het bijzonder op de integratiemogelijkheden van onze producten, aangezien kachels steeds meer een verwarmingsmeubel worden. Maar we zullen ook verder kijken dan onze horizon reikt en iets totaal nieuws durven doen.
RIKA: Dat klinkt veelbelovend - we zijn benieuwd waar de reis ons zal brengen. Waar ligt de toekomstige strategische focus?
K.P. Riener: We zullen ons Premium Partner-concept blijven uitbreiden. Met nieuwe extra Premium Partners en Premium Stores. "Premium" betekent dat je exclusief of overwegend het merk RIKA verkoopt.
Dit creëert een zeer sterke band tussen onze dealers en ons en ook onze importeurs. Ondersteuning en advies op alle niveaus spelen een essentiële rol.
RIKA: Het digitaliseringsproces in de productie van RIKA is al zeer ver gevorderd. Zijn er nog andere bedrijfstakken die zich ook in deze richting zullen bewegen?
K.P. Riener: Natuurlijk. Veel bedrijfstakken profiteren van de digitale transformatie. In de productie werken we bijvoorbeeld al met de modernste Industrie 4.0-technologieën, zoals chauffeurloze transportsystemen of data-analysetools. Als volgende stap slaan we nu ook nieuwe digitale wegen in bij verkoop, marketing en service: Binnenkort lanceren we een nieuw online portaal voor onze dealers, met een geïntegreerd e-commercesysteem.
RIKA: Dit klinkt als weer een heel belangrijke stap in de geschiedenis van RIKA, dat in het algemeen een echt succesverhaal is: van het slotenmakeratelier van 60 m² tot de Europese marktleider in het segment van pelletkachels met een uitgebreid internationaal dealernetwerk. Is er een recept voor succes?
K.P. Riener: Ons succes is in wezen gebaseerd op de talrijke innovatieve ideeën van mijn vader en onze hoge kwaliteitsnormen. Dat waren vanaf het begin de belangrijkste factoren en die hebben zich tot op de dag van vandaag bewezen.
Ook de voortdurende ontwikkeling en verbetering van de producten draagt bij tot ons succes en zo hebben we de talrijke RIKA-innovaties in ons eigen testlaboratorium, dat tot de modernste in de branche behoort, kunnen ontwikkelen.
RIKA: Welke rol speelt de factor familiebedrijf?
K.P. Riener: Familiebedrijf betekent voor mij vooral een sterke cohesie binnen het bedrijf met de steun van de familie. 70 jaar ervaring in de metaalverwerking is onbetaalbaar en voor ons een zeer groot voordeel.
Persoonlijk waardeer ik natuurlijk ook zeer de uitwisseling en samenwerking met mijn vader.
RIKA: U bent beiden zeer betrokken bij de productontwikkeling. Uw belangstelling voor techniek en de voortdurende verdere ontwikkeling daarvan - is dat iets wat u beiden bijzonder bindt?
K.P. Riener: Zeker. Techniek in combinatie met design is voor ons beiden heel belangrijk. Het is een heel spannend werkterrein, dat voortdurend in ontwikkeling is. Het is altijd heel leuk en spannend om een nieuw product of een nieuwe technologie op de
de markt te brengen. De reacties uit de markt en het daaruit voortvloeiende momentum geven ons heel vaak de input voor verdere ideeën en ontwikkelingen.